Karaoke tijd! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van ro en sab - WaarBenJij.nu Karaoke tijd! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van ro en sab - WaarBenJij.nu

Karaoke tijd!

Door: Ronald en Sabrina

Blijf op de hoogte en volg ro en sab

23 December 2007 | Vietnam, Nha Trang

Van Phnom Penh (Cambodja) naar Nha Trang (Vietnam)

Vanuit Sihanoukville zijn we met de bus naar de hoofdstad van Cambodja gegaan. Phnom Penh is een vrij kleine stad voor Aziatische begrippen. Het meest indrukwekkende wat we hier hebben bezocht is de S21 gevangenis waar 20.000 mensen ten tijden van de Khmer Rouge gevangen hebben gezetten. De Khmer Rouge hadden net als de nazi’s in WO2 de drang om van al hun gevangenen gegevens te archiveren en ze tevens te fotograveren. Deze close-up foto’s van honderden gezichten kun je hier nog steeds bekijken. Uiteindelijk hebben 7 mensen deze gevangenis overleefd, de overige gevangenen zijn 15km buiten de stad vermoord op de Killing Fields. Een verschikkelijke plek waar je, als je goed kijkt op de grond, nog steeds kledingstukken, tanden en botten van de slachtoffers kunt terugvinden. Wij vonden het echt onbegrijpelijk dat je daar nog resten van kon terugvinden op de paden. In Nederland wordt zo een gebied eerst helemaal uitgekampt, voordat het voor het publiek te bezoeken is, maar in Cambodja gaat dat dus heel anders. In Cambodja zijn meerdere van deze velden en ook grotten te vinden. Meer dan 1,7 miljoen cambodjanen zijn in totaal omgekomen. Een getal waar je stil van wordt….. Waar je niet stil van wordt, is de “shooting range”. Vlak naast de Killing fields ligt namelijk deze “openbare” schietbaan. Aan wapens namelijk in Cambodja geen gebrek. Voor 10 US dollar schiet je hier met een Ak47, M16, M60 of voor 200dollar met een raketwerper. Wij vonden het niet echt gepast om er op los te gaan knallen (al helemaal niet als je net de killing fields hebt bezocht…), maar goed voor iedere toerist wat wils. Daarnaast een bezoek gebracht aan het Royal Palace dat veel gelijkenis vertoonde met de Grand Palace in Bangkok.

Na 4 dagen door het centrum van Phnom Penh te hebben gewandeld, vonden we het tijd om verder te reizen richting Siem Reap. Aangezien de reis naar Siem Reap vrij lang is, besloten we een tussenstop te maken in Battambang. Dit is een schitterend plaatsje aan de rivier en voor Cambodjaanse begrippen erg schoon. Vanuit Battambang hebben we onze reis richting de Angkor tempels vervolgd met de boot. Echt een te gekke ervaring. Mensen raadden ons aan om een kleine boot te nemen, omdat de grote boot niet zo geliefd is bij de plaatselijke bevolking. De grote versie schijnt namelijk dwars door de door vissers uitgezette netten heen te varen en heeft een flinke golfslag te veroorzaken waardoor de locale vissers uit hun kleine bootjes tuimelen….

We moesten dus opzoek naar een kleine boot richting Siem Reap. Deze hadden we vrij snel gevonden en we konden de dag erna al vertrekken, prima dus. Na de startprocedure (veel rook en herrie) waren we onderweg. De kleine boot bleek toch de grote boot te zijn met als gevolg dat na een half uur varen de eerste vissersboot omver lag…. Later toen de rivier/sloot smaller en ondieper werd en onze boot steeds groter. Bleek op een gegeven moment dat de motor warm was gelopen. Na 45 min was dit ook weer verholpen en konden we verder. Onderweg kwamen we door verschillende floating villages. Een bijzonder fenomeen waar werkelijk alles drijft; huizen, tempels, scholen en zelfs totale markten. Uiteindelijk kwamen na een onvergetelijke en 7uur durende boottocht aan in Siem Reap.

Siem Reap is de meest toeristische plaats van Cambodja. Dat is ook logisch als je weet dat het grootste religieuze gebouw ter wereld (Angkor Wat ) daar in de achtertuin ligt. Over de tempels hadden we al veel gelezen, maar in het echt zijn ze gewoonweg verbazingwekkend. Het is moeilijk om de indruk die deze tempels op je achter laten te omschrijven. Misschien dat de foto’s een beetje een beeld van dit wonder kunnen geven.

Naast de twee meest bekende tempels: Angkor Wat en de Bayon (de tempel met de grote gezichten in steen) is het een gigantisch gebied dat bezaaid is met tempels van +/-1000jaar oud en de resten van wat daarvan nog over is. Bij sommige tempels kun je duidelijk zien dat de jungle langzaam de gebouwen weer tot zich neemt. Je ziet daar enorme bomen boven op de tempels groeien en gigantische wortels langs muren naar beneden slingeren. Een schitterend gezicht! Als echte Nederlanders hebben we hier natuurlijk fietsen gehuurd, wat ons erg goed is bevallen. Na drie dagen fietsen tussen de tempels, ruines, twee zonsondergangen en 1 zonsopkomst en 100km in de benen waren we helemaal vol van alle schitterende indrukken. Een super mooie ervaring!

De busreis terug naar Phnom Penh, boven het Ton Le Sap meer langs, was er een zoals die hoort te zijn in Cambodja. Lekker rustig zitten is er niet bij..... want het is KARAOKE tijd! De speakers op 10, de claxon vast geplakt met tape aan het stuur en rijden maar! Na 5 uur door elkaar geschud te zijn, 8 bijna aanrijdingen en compleet doof te zijn geworden, stap je helemaal topfit uit voor een lekker bordje kip met rijst en een Angkor Biertje. En dan geniet je pas echt van alle belevenissen van de dag! Geweldig wat een land!

Vanuit Phnom Penh wilden we met de bus doorreizen naar Ho Chi Minh City (Saigon). Omdat we helemaal in het reisritme zitten en dus totaal geen idee meer hebben van dagen, moesten we een aantal dagen langer dan gepland doorbrengen in Phnom Penh. In het weekend kunnen er namelijk geen visa aangevraagd worden, welke voor Vietnam van te voren geregeld moeten worden. Helemaal niet bij stil gestaan! Na twee dagen was alles geregeld en konden we op naar Vietnam.

Op het moment dat je Vietnam binnenrijdt valt het op dat de meeste huizen niet meer van hout zijn maar van steen, dat de straten schoner zijn en dat er ontzettend veel moto’s rijden. Saigon is een mega grote en enorm drukke stad. De hele stad wordt inbeslag genomen door de motoren op straat. De loney planet heeft zelfs een aantal hoeken van straten aangegeven waar er 24 uur per dag continu een verkeerstroom van motoren rijdt.

Hoe dat er zo’n beetje aan toegaat kun je zien in het volgende filmpje:

(Deze link even kopieren naar een nieuwe pagina)

Bedenk je dan dat je als voetganger niet echt meetelt in het verkeer en dat wij dus iedere kruising met gevaar voor eigen leven moeten oversteken. Voordeel is wel dat we langer zijn dan de gemiddelde Vietnamees en het verkeer goed kunnen overzien…..:-)

De stad heeft niet echt super veel bezienswaardigheden dus na twee dagen door de stad te hebben gelopen en het cu chi tunnelsnetwerk te hebben bezocht, hebben we onze trip naar Mui Ne vervolgd. De plaats Mui Ne is bekend om zijn zandduinen en harde wind......Het was gewoon onmogelijk om op het strand te liggen, omdat je dan volledig werd gezandstraald. Na het twee dagen als echt ‘diehard strandgangers’ het te hebben geprobeerd, hebben we Mui Ne weer verlaten en zijn we doorgereisd naar Dalat, dat op 1550 meter hoogte ligt.

Wij hadden bij Dalat een klein bergdorpje verwacht, maar bij aankomst bleek het een complete stad te zijn. We vielen met onze neus in de boter, omdat er net op onze dag van aankomst het welbekende bloemenfestival te zijn begonnen. Dit festival wordt slechts 1 keer in de twee jaar gehouden waar ontzettend veel vietnamezen uit de regio opaf komen. Met mazzel hadden we nog een kamer kunnen vinden, want echt alle hotels en guesthouses zaten helemaal vol. Het bloemenfestival viel voor ons als Nederlanders uit het bloemenland en Sab als bloemenmeisje van Haarlem een beetje tegen. Maar goed dat neemt niet weg dat het natuurlijk erg grappig is om zoveel bloemen te zien in Azie. Vanwege de hoogte was het ook kouder in Dalat. De dagtemperatuur lag door de frisse wind rond de 15 tot 20 graden. Deze temperatuur was voor ons best fris, maar voor de vietnamezen echt super koud! Bij deze kou dragen de mensen dan ook dikke winterjassen, sjalen, mutsen en handschoenen! In Dalat hebben we lekker zelf een motor gehuurd en rondgetuft...

Na een paar dagen in de frisse bergen te hebben doorgebracht, waren we wel weer toe aan het warmere klimaat van de kust. Op dit moment zijn we heerlijk aan het genieten op het strand van Nha Trang. Een super mooi strand en opvallend weinig toeristen. Heerlijk relaxen dus. Vanavond zullen we met de slaapbus (waar bedden in schijnen te zitten) doorreizen naar Hoi An. Waar we tevens onze kerst zullen doorbrengen. Op dit moment hebben we nog niet echt het kerstgevoel te pakken zoals je dat in Nederland ervaart (met een winterstemperatuurtje). In ieder hotel staat er trouwens wel een versierde kerstboom. Helaas draagt de temperatuur (+/- 30 graden)er niet echt aan bij en horen we echt vrijwel geen kerstnummers die ons een beetje in de kerststemming kunnen brengen (heerlijk vindt ron!). We hebben het plan om in Hanoi oud en nieuw door te brengen, waarbij de vietnamese loempia waarschijnlijk onze oude vertrouwde oliebol zal gaan vervangen!

Vanuit Vietnam willen iedereen hele fijne en gezellige feestdagen toewensen en natuurlijk het allerbeste voor 2008!!

Veel liefs,

Sabrina en Ronald

• 23 December 2007 - 10:51

Iv.:

Hé Ronald en Sabrina,

Jullie kunnen echt heel mooi beschrijven wat jullie allemaal meemaken. Echt weer leuk om te lezen.

Geniet maar lekker van de warme temperaturen, want hier is het echt letterlijk freezing cold!!

Liefs Iv.

• 23 December 2007 - 11:43

4 Wesjes:

we wensen jullie lekkere warme kerstdagen en een verrassend 2008!
    Liefs uit Hengelo.

• 23 December 2007 - 12:06

Koen & Nynke:

Fijne kerstdagen en een mooi reis vervolg in 2008!!!

Groet,

Nynke en Koen

• 23 December 2007 - 12:06

Ray:

wow....wat hebben jullie al veel gezien in die twee maanden. Jullie stappen in ieder geval avontuurlijk het nieuwe jaar in. Nog twee maanden dan hoop ik jullie te zien. Neem nog wel wat dennenaalden mee voor de sfeer hahaha
    Dikke kus

• 23 December 2007 - 13:38

Dave En Shirly:

Hoi Sab en Ron!
    Jeetje wat een verhalen! echt geweldig. Mooie tempels heb je daar allemaal zeg. ben er ook naar een geweest in Maleisie, bij kuala Lumpur... wat die mensen allemaal konden maken zonder de techniek van vandaag is echt verbazingwekkend!
    Een heel goed 2008 en natuurlijk een fijne kerst! We zullen jullie missen!

• 24 December 2007 - 13:07

Tom En Margret:

Leuk verslag weer, we worden steeds jaloerser. Maar ja. In ieder geval Fijne kerstdagen en een reislustig en gezond 2008.

p.s inmiddels al twee dagen geschaatst in het Ilperveld.

• 24 December 2007 - 13:43

Francesca :

zoooooooooooo jaloers !!!!
    We hebben je best wel heel erg gemist bij het Kerstdiner Ronald.....zoen Francesca

• 25 December 2007 - 15:32

Herbert:

Ronals en Sabrina,wat een ontzettend leuke verhalen!!!

• 25 December 2007 - 21:02

Oma Kanters:

Lieve Sabrina en Ronald
    Ik zit op 1e kerstdag met de hele fam. bij Lyda en Jaap kerstfeest te vieren. En na het eten zit ik op de lapetop naar het reisverhaal en jullie mooie foto's te kijken. Het klinkt misschien een beetje sentimenteel, maar als ik jullie dan zo voor me zie, zijn jullie toch een beetje bij ons. Nog hele fijne dagen en nog veel mooie reizen in 2008.
    Liefs Oma

• 26 December 2007 - 15:24

Marsha:

Hey Sab en Ronald,
    Weer veel mooie dingen gezien en meegemaakt zo te lezen. Leuk hoor. Het is nu tweede kerstdag en ik ga zo bij mijn ouders eten. Weer veel eten. Hoop dat het eten daar ook een beetje lekker is en dat jullie niet uitgehongerd worden...? Wat eten jullie zoal? Rijst en kip... In ieder geval hoop ik dat jullie met z'n tweetjes ook gezellige kerstdagen hebben. En natuurlijk alvast een gelukkig avontuurlijk 2008!

Dan zien we elkaar weer in 2008 in ieder geval... Leuk die pup, staat goed bij je!

Heel veel plezier!

Dikke kerstkus Mars

• 26 December 2007 - 20:54

Linda:

Leuk om wat van je te horen op deze manier Ronald. Zo te zien hebben jullie het goed daar. Prachtige foto's en mooie verhalen. Lijkt me echt te gek om zoveel van de wereld te zien!
    We zijn de kerst op school net aan doorgekomen zonder jou.

• 29 December 2007 - 18:41

Gerry:

Hallo Ronald en Sabrina,
    We zijn net terug uit Soll, een weekje heerlijk in de sneeuw.
    Wat een verrassing om bij thuiskomst zo'n ontzettend leuk reisverslag te lezen van jullie. Goed dat jullie zo in een reisritme zitten en geen idee hebben welke dag het is. Houden zo!!!
    Ik wens jullie een heel fijn, gelukkig en gezond 2008!!!!
    Heel veel dikke knuffels van Gerry

• 29 December 2007 - 19:17

Jan:

Wat een fantastisch verhaal weer van jullie. We zijn net terug uit Oostenrijk, veel sneeuw en super weer gehad.
    Ik wens jullie een heel voorspoedig 2008 met nog een boel mooie avonturen.
    Jan

• 30 December 2007 - 00:33

Marrie:

Na het lezen van het geweldige verhaal en het bekijken van de prachtige foto's, wens ik jullie vooral een heel gezond, gelukkig en een fantastisch reisjaar in 2008!!!!!!!!!!
    Veel liefs en een dikke kus
    Marrie

• 30 December 2007 - 11:53

Iv.:

Hele fijne jaarwisseling en een mooi en gelukkig 2008!!

Liefs

• 30 December 2007 - 14:35

Laura:

Wow, wat een fantastische reis maken jullie zeg! Nog steeds weer onder de indruk als ik julie verhalen lees en de foto's bekijk.
    Vanuit Nederland wens ik jullie een heel goed uiteinde, maar er een topfeest van, en voor 2008 heel veel geluk, gezondheid en reisplezier!
    Liefs Laura

• 01 Januari 2008 - 00:15

BIG WILLEM.:

Happy New Year , see you soon .

• 01 Januari 2008 - 13:19

Oma En Opa:

Ons berichtje zie UITGEROOKT 27-12-2007

• 03 Januari 2008 - 11:45

Jos:

ik wensjullie het allerbeste en hopelijk zie ik jullie binnenkort weer in nederland

• 07 Januari 2008 - 18:22

Thom:

Jezus jongens wat een indrukken.Heerlijk om te lezen. Als ik jullie verslag lees lijkt het wel of ik naar een proffesioneel reisprogamma aan het kijken ben (maar dan echt ECHT en goed).Wat een belevenissen, het stopt bijna niet. Leuk hoor die reisverslagen en foto's. Net of ik een stukkie mee reis. Liefs en het allerbeste voor 2008. Jullie komen toch nog wel een keertje terug naar Nederland he??
    Blijf genieten, fotograveren en verslagen schrijven!!!

Groetjes en dikke smak voor Sab.

Thom (Caroline en Joep)

ps. stuur binnenkort wat spionnen (leuk he?)

• 08 Januari 2008 - 13:49

Wim (Nic.Maes):

Wat een fantastische reis. Heerlijk om te zien wat een plezier jullie hebben indat verre, verre oosten. Ik ben jaloers..... Geniet met volle teugen en via dit medium hoor ik nog van jullie. Een fantastisch 2008 toegewenst,

Wim Blank

• 09 Januari 2008 - 11:23

Rosalie:

Ik heb jullie natuurlijk allang een gelukkig, gezond, liefdevol en avontuurlijk 2008 gewenst, maar bij deze nog een keer! Ook wens ik Gerry en Jan + Ellis en Joost een gelukkig 2008 (bedankt voor jullie lieve kaartjes)

Sabbie, we mailen verder ;)

Dikke kus!!

• 09 Januari 2008 - 19:12

Leonie R.:

Ha,

Eindelijk eens jullie verhalen lezen, leuk! Zo te zien en horen gaat het goed met jullie, genietse.

Liefs leonie

• 12 Januari 2008 - 18:56

Ellis!:

Lieve schatten,klinkt helemaal top allemaal!En de foto's zijn ook echt super,wat een plaatjes!Ik zit nu bij papa en mama gezelli ff bij te kletsen. Jullie krijgen een dikke poot van Boris!Hij ligt hier voor pampus voor de kachel!haha!Wij hebben ook goed nieuws:we verhuizen per 22 februari naar Amsterdam!!!Dus, dan kunnen we gezelli samen borrelen wanneer jullie er weer zijn!
    Ro, papa heeft je motor gefixed!Ik zag m vandaag voorbijscheuren (als n blauwe flits...!!) over de straat!Ziet er erg goed uit!!
    Heel veel liefs en dikke kussen van ons allemaal; Papa, mama, Joost, Boris en Ellis!

• 13 Januari 2008 - 17:34

Tyn:

hallo ouwe proppers!! mooi verhaal, skitterende foto's! Geniet! x

• 17 Januari 2008 - 11:30

Maarten:

HELD!!!!

• 21 Januari 2008 - 15:08

Maarton:

Goof mon! Wol ook noor ot botonlond!!