Van Bangkok naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ro en sab - WaarBenJij.nu Van Bangkok naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ro en sab - WaarBenJij.nu

Van Bangkok naar Phnom Penh

Door: Ronald en Sabrina

Blijf op de hoogte en volg ro en sab

28 November 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve iedereen, bedankt voor al jullie leuke reacties op de site. Omdat we vandaag precies een maand onderweg zijn, vonden we het wel weer eens tijd voor een update van onze avonturen van de afgelopen weken!

Na 5 dagen Bangkok zijn we verder zuidelijk getrokken naar Hat Jomtien, net iets onder Pattaya. Dit is net de Costa del Sol van Thailand, maar dan met een hoog gehalte: dikke Duitsers met te jonge thaise meisjes en jongetjes. Dus daar hadden we het dan ook snel gezien (had je toch gelijk Simon). We zijn daarom verder afgezakt naar het zuiden richting Trat, waar we de boot konden nemen naar het eiland Ko Chang. De busreis richting Trat was een hele onderneming, aangezien er namelijk geen rechtstreekse verbinding was, betekende dit vier keer overstappen midden op afgelegen landweggetjes waar we dan de bus in de tegenovergestelde richting moesten nemen. Uiteindelijk kwamen we natuurlijk gewoon op de plek van bestemming.

Op Ko Chang hebben we ons het bounty gevoel tot ons laten komen. Echt een prachtig eiland. We verbleven in bamboe hutjes vlak aan het strand, waarbij we een kayak tot onze beschikking hadden en zo alle onbewoonde eilandjes voor de kust konden bezoeken. Deze leken vanaf de kust vrij dichtbij, maar eenmaal onderweg toch iets verder dan van te voren ingeschat...(erg gezellig wordt het dan in zo'n kayak Wink

Na een aantal dagen zijn we verkast naar Long Beach, omdat dit het meest afgelegen strand is op het eiland. Met slechts eenvoudige hutjes midden in de jungle zonder stromend water en alleen elektra voor het restaurant in de avond. Meer basic kon het niet. Helaas bleek onze hut naast de generator te staan die tot 1 uur 's nachts draaide.....hmmm weg bounty gevoel. Dus na 1 nacht verhuisd naar een andere hut met uitzicht over de zee. Het strand hadden we op 5 andere gasten na, helemaal voor onszelf. Douchen was ook een topper, grote bakken gevuld met regenwater en een emmertje om het over je heen te gooien. Everything you need... Na een ruime week op het eiland hadden we zin in wat actie: op naar Cambodja met twee korte stops in Trat (Thailand) en in Koh Kong (Cambodja).

Op aanraden van Otto (de guesthouse eigenaar) zijn we vanuit Koh Kong, niet met de oude russische rivierboot, maar met de bus naar Sinoukville afgereisd. De bus was volgens hem wat avontuurlijker... Daar bleek geen woord over gelogen! Op zich de bus reed prima en de weg was net voorzien van een goede laag asfalt. Het probleem zat em meer in de 5 bruggen over de rivieren. Die bleken er soms wel te zijn en soms ook niet. Als ze er wel waren dan mocht de bus er niet over. En moesten we alle bagage uitladen, over de brug lopen en vervolgens alles weer inladen in de reeds klaarstaande bus. Op zich voor ons als "backpackers" niet zo'n probleem maar wel als je weet wat de gemiddelde Khmer met zich meebrengt: grote boodschappentassen, dozen met eten, manden met gekookte eieren, auto onderdelen, 40 paraplu's en 12 kippen.
Als er geen brug bleek te zijn dan moesten we met vlotjes worden overgezet. Soms met bus en al. Hoe het allemaal bleef drijven is een raadsel...

Cambodja is in vergelijking met Thailand nog wel een jaar of 5 achter. Zo zijn over het algemeen alleen de hoofdstraten geasfalteerd en de rest bestaat uit zandweg. De levensstandaard van mensen is niet te vergelijken met die van ons als je weet dat een politie agent zo'n dertig dollar in de maand verdiend. Mensen zijn erg vriendelijk maar conservatiever dan in Thailand. Vrouwen met blote schouders en blote knieen is not done. Dit zelfde geldt voor bikini's en zwembroeken buiten het strand. Vaak zie je locals met kleding en al te water gaan om te zwemmen. (Zie Sabrina met kleding en al onder een waterval). Kinderen vinden het erg leuk om de laatste lesjes Engels in praktijk te testen. Dus waar je ook loopt, de woorden "Hello, can I please know your name?" achtervolgen je de hele dag.

Sinoukville is een prachtige plaats dat beschikt over meerdere stranden. Het leven is zo gemakkelijk hier en vooral goedkoop. Een guesthouse met uitzicht op zee is ongeveer 5 a 6 dollar p.n . Een bord rijst met kip; 1 dollar 50 en een biertje 50 dollarcent. Dus easy going vooral nu de euro zo goed staat t.o.v de dollar.
Alles vindt plaats op het strand; eten, drinken, poolen, internetten en de verkoop van een hele hoop souvenirs. Vaak door kinderen (die eigenlijk naar school moeten). Hier hebben we eerlijk een week aan het strand gelegen, waarbij Sab zich heeft vermaakt met het maken van armbandjes samen met de lokale kids.

Vanuit daar zijn we met de share-taxi (lees met 9 man in een gewone auto) naar Kampot gereden. Echt spectaculair want de bestuurder zat in het midden voor de schakelpook met aan beide kanten 2 personen naast zich! Remmen en gasgeven?....."no problem!", volgens hem.

In Kampot hebben we een off-the-road gehuurd om hiermee naar Kep(sur-mer) te gaan en Bokor Hill te bezoeken. Dit zijn beide elite plaatsen vanuit het Franse koloniale tijdperk. Kep staat vol met gigantische, overigens wel verlaten, villa's en Bokor Hill is weer een verhaal apart. Bokor werd aangelegd midden in de jungle op een plateau van 1000m boven zeeniveau op de rand van een afgrond. Dit om de elite te voorzien van een koel(e) dag/weekend in het super hete en vochtige binnenland. Vanaf dit plateau zie je de uitgestrekte jungle overgaan in de zee. Dus qua plek hadden de Fransen het goed voor elkaar. Op de berg vind je de resten van een gigantisch hotel/casino, een kerk, postkantoor en gemeentehuis. Deze zijn allemaal verlaten en zien er nogal spooky uit (vooral in de mist). Op zich al spectaculair. Minstens zo spectaculair is de weg ernaar toe. Veel mensen vonden dat we met een tourtje moesten gaan om met een 4x4 jeep omgaan te rijden. Maar ja, zo eigenwijs als Ronald is.....

Zijn we toch met de Honda 250 crosser omhoog gegaan. Enige ervaring met off the road heb ik al (dijkweggetjes enzo) maar dit was even andere koek. Er was namelijk helemaal geen weg. Gewoon een drooggevallen "rivierbedding", met rostblokken en omgevallen bomen die 30km midden door het oerwoud omhoog slingerde. Succes he.... Na 3 en half uur stuiteren en zweten waren we dan eindelijk boven! De tocht naar dit plateau bleek echt de moeite waard fantastisch uitzicht, spooky sfeer en te gekke jungle geluiden! Gelukkig konden we blijven slapen want voor terug rijden was het te laat. De volgende ochtend had Sabrina wijselijk besloten om de terug weg met de jeep naar beneden te rijden. Ronald was in 1,5uur beneden en Sabrina na 2 kapotte jeeps achter te hebben gelaten ook voor het donker...hehe

Momenteel zitten we in Phnom Penh om o.a. de killing fields te bezoeken. Daarna verder naar Battambang en Siem reap om daar de tempels van Angkor te gaan bekijken.

Iederen heel veel plezier toegewenst met het Sinterklaasfeest!

Groetjes Ronald en Sabrina

Ps 1: Pa bedankt voor het kopen van het motorblok! Red je het voor de TT?
Ps 2: Ellis bijna jarig he?
Ps 3: Roos als je het koud hebt.... koop je een kruik?! Succes met je stageplek vinden!
Ps 4: Dave voor jou zijn hier ook genoeg off the road mogelijkheden (samen met Jaap?).....hehe
Ps 5: Joost succes met je afstuderen
Ps 6: Judith bedankt voor je factor 30!
Ps 7: Bart good luck in Switserland.

• 28 November 2007 - 13:29

Ray:

goed om weer wat van jullie te horen. mooie verhalen. top!!!
    Ro heb je een mail gestuurd over februari, je weet wel :) hoor nog wel van je.
    doewie x

• 28 November 2007 - 15:05

Bram:

Hey Ro en Sab!

Machtige verhalen! Klinkt helemaal top en jullie zijn nog maar een maandje onderweg... Zit hier nu op m'n werk ff jullie site te checken en'k moet zeggen NIET SLECHTe! Wel goed trouwens dat je midden in de jungle gewoon bereik hebt met je mobiel Ro, had'k niet verwacht. Binnenkort zal ik ff een mailtje sturen en wat foto's van de verbouwing meesturen. Have fun en "loat de pk's joel'n";)

Tsjow and we keep in touch,
    Bram

• 28 November 2007 - 17:12

Dave En Shirly:

Hoi hoi!
    Zag weer een berichtje van jullie en moest het natuurlijk meteen gauw gaan lezen. Echt geweldige verhalen! En de foto's, vast nog mooier in het echt... ja ja de jaloezie druipt er vanaf! hahaha!
    Heb sinds vorige week en jawel in de reisbranche... toch maar weer terug naar oud maar ook zeker nieuw stekje bij inpakkenenwegwezen.nl. Dus dat probleem is ook weer opgelost ;)
    Hopen snel weer een berichtje van jullie te ontvangen!
    x Dave en Shirly

• 28 November 2007 - 18:01

Miss Piggy:

Leuk om weer wat te lezen over jullie belevenissen. Ga zo naar huis, rijd dan langs Schiphol.....en moet me bedwingen om niet de afslag te nemen....
    Heel veel plezier en geniet straks van Angkor. Dat is echt heel mooi.
    Zal nog even een leuk guesthuisadres doorgeven, heb ik hier niet bij de hand.

• 28 November 2007 - 19:35

Judith:

Super super leuk om van jullie te horen! Ik lig gestrekt van de verhalen en ik zie al helemaal voor me hoe Sab in bepaalde situaties heeft gereageerd! En het klinkt verder echt allemaal heerlijk, echt om jaloers op te worden. Helemaal nu het hier steeds kouder begint te worden..
    Even een stukje NL: Bij ZL gaat alles goed! Ik ga zaterdag verhuizen, spannend dus! O, en Fabian en ik hadden vrijdag (23/11) alweer een jaar!! :)
    Heeeeel veel plezier en ik kijk nu alweer uit naar jullie volgende bericht. O, en ik ga nu Fab even verplichten om jullie stuk ook te lezen, wieweet krijgt ie dan ook wel de kriebels.... ;)
    Dikke kus

• 28 November 2007 - 21:57

ROSALIE:

lieve sisss en ro!

Ik ben al een beetje bekend met jullie verhalen, maar het is me nu helemaal duidelijk :P Het lijkt net of jullie al een half jaar weg zijn man, want jullie hebben alweer een hoop gezien/ondernomen in die paar weekjes, jeetje....leuk allemaal!En die foto's :D echt te gek he! Ik ben jaloers! Al die mooie uitzichten en prachtige shots!!!Die foto van jullie in die hangstoeltjes, dat is toch heerlijk!!
    En sisss, je snapt toch wel dat ik het weer helemaal geweldig vindt om je armbandjes te zien maken met die kinderen! Leer je ze ook knijpkraaltjes te gebruiken bij het slotje ;)? hahahah.. Ik mis je wel hoor en ik vind dat je het allemaal heel goed doet!!
    De rest zal ik je allemaal mailen!

Ro, ik mis jou ook hoor:P! Stoere foto ook op die bike;) En miss krijg ik 1 dezer dagen een kruik in mijn schoen hahahah... komt allemaal goed! En ik zal jullie op de hoogte houden betreft mijn stage :)

Veel liefs Roos!

• 29 November 2007 - 08:29

Sophie:

Hé Sabrien en Ronald,
    Wat een mooie avonturen beleven jullie zeg! Echt leuk om te lezen. De foto's zijn ook echt prachtig. Hier in het koude Nederland gaat alles zn gangetje. Noor en ik zijn naar het gala van Y geweest en dat was erg leuk met optreden van Xander de Buisonje. Hahaha, alle dames vooraan bij het podium.
    Nou ik hoop snel weer van jullie te horen.
    X Soof

• 29 November 2007 - 18:05

Joost&Ellis:

Ha lieve schatten!
    Wat een geweldige foto's;echt te gek om te zien waar jullie allemaal komen! Super leuk om te horen waar jullie in Cambodja zijn geweest; vorige week Simon gezien die vond het natuulijk ook helemaal top dat jullie met de motor die tocht gingen doen!haha!Met Simon, Oi en Yasine alles goed (echt een super lief meisje!).
    En,dan nu het grote nieuws:Joost is afgestudeerd met een 8!Het was een top-presentatie!Zoals te verwachten bij Joost, een beeeetje aan de lange kant...maar niet te evenaren met andere studenten TBK!:)Dus,ik ben super trots uiteraard op mijn IR.Joost...nu te noemen Master of Science!Het was een gezellige middag,opie&omie waren er ook, lekker gegeten en geborreld.
    Verder weten we niet hoe en wat met wonen,...misschien komen we toch wel stiekem ook naar Amsterdam!!!:)
    Heel veel liefs,en dikke kus van je zus!

• 30 November 2007 - 00:41

Marrie:

Hoi Lieverds

Een geweldig avontuur samen met de mooie foto's geeft dat een prachtig beeld wat jullie allemaal beleven. Vooral de overtocht met de bus op het vlotje. Enig!!!!!!

Dikke xxx Marrie

• 30 November 2007 - 17:20

MARRIE:

Hoi Lieverds

De geweldige verhalen en prachtige foto's maakt het helemaal compleet. Vooral de bustocht op het vlotje. Enig!!!!!

Dikke xxx Marrie

• 01 December 2007 - 17:57

Wendy :

Hey,

Leuk om jullie belevenissen mee te lezen. En de foto's zijn echt super mooi!

Ronald, Daan heeft laatst mijn haar geknipt! :D Was weer erg grappig daar en ben erg blij met het resultaat! Heb gelukkig ook weer een nieuwe leuke baan gevonden! :)

Veel plezier daar!

Groetjes,

Wendy (Salou;))

• 01 December 2007 - 19:24

Gerry:

Hallo Ro en Sab,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, prachtig!! Hier gaat alles z'n gangetje, oma wordt morgen 75 jaar en dan is het alweer Sinterklaas.
    We gaan met Ellis en Joost met de kerst skien in Soll. Hebben zeer waarschijnlijk niet zulke spannende verhalen als jullie.
    Ben heel erg benieuwd naar jullie volgende avonturen.
    Heel veel groetjes Gerry
    Enne doot henig an!!! Of niet natuurlijk....

• 02 December 2007 - 11:29

Roy:

Dag Ronnie en Sab,
    Ik had verwacht dat het allemaal nogal avontuurlijk zou zijn, maar als je jullie verslag leest, is dat eigenlijk helemaal niet zo!
    Ik ben knetterjaloers man. Ziet er echt schitterend uit!

Roy, Deb en Teun

PS. Kun jij vrijdag misschien de borrelhappen doen?

• 02 December 2007 - 14:19

Koen:

Hi Ronny en Sab,

Ben ff aan het mailen met Ellis en ja hoor helemaal vergeten dat jullie al weg zijn. Maar via het internet altijd te volgen.... Jullie zijn al leuk op weg en aan de foto's te zien al genoeg leuke dingen meegemaakt. Geniet er nog van en we houden contact.

Van het zomer als jullie terug zijn kunnen jullie mee spaaien achter de Mariah sx 18 (check maar ff op google Ron)

Veel plezier nog.

Kus Nynke en groet Koen

• 03 December 2007 - 11:45

Thom:

Wat een belevenissen jongens.Ik kan het al niet bevatten ,al die indrukken die jullie daar opdoen. Kan je nagaan als je er middenin zit.
    Veel waardering voor jullie hoe jullie samen dit avontuur aangaan. Geniet van alles en elkaar, want dit doe je niet elk jaar (toch nog een beetje st.Klaas)
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.

Groetjes en dikke kus voor Sabbie.

Thom (Caroline&Joep)

• 05 December 2007 - 17:03

Jan:

Hoi Ro en Sab,

Superleuke avonturen zeg en wat een prachtige foto's. Als ik ze zie, verlang al weer naar die warmte, maar dat is dan nog wel even wachten tot de grote vakantie.Simon en de familie zijn hier een paar dagen wezen logeren, alles was prima. Hij was wel erg dik geworden, maar het was gezellig. De Sinterklaas is weer voorbij en gaan nu op naar de Kerst. We gaan in de kerstvakantie op de latten in Oostenrijk met Joost en Ellis. Speciaal voor Ronald: Het blok zit er al in, nog even aansluiten de boel en rijden maar. Voor de TT is ie wel klaar of misschien al wel weer stuk.
    Groetjes, Jan

• 06 December 2007 - 13:03

Miss Piggy:

Oh jee, vast al te laat.
    Volgens mij heet het questhouse "Earthwalkers"
    Ligt wel iets buiten het centrum, maar ze hebben fietsen. Was toen in handen van een Noors meisje, die hotelschool of iets dergelijks in Australie had gedaan.
    Mocht je er heen gaan, doe haar dan de groeten van mij.
    Ik kwam toen met 3 Noorse vrienden van haar aan.

• 07 December 2007 - 15:47

Willem :

Ja , hier Purmerend , heb het idee dat jullie in een andere wereld zijn , erg mooi allemaal , fijn dat jullie ook alles mooi vinden en genieten . Wij gaan met kou en in het donker en komen thuis in kou en donker , maar wel lekkere stampotten . Ronald , lees net dat je vader je motor bijna af heeft moet alleen nog ingereden worden . Roos heeft haar draai gevonden in jullie Tempeltje . Kijk weer uit naar jullie story's . Doei . En wie weet !!!!!

• 11 December 2007 - 19:13

Ellis:

Hallo lieverds!Echt super lief,dat je belde om mijn verjaardag Ro!Echt gaaf om jullie stemmen ff te horen,dat maakte de dag helemaal top!We houden elkaar op de hoogte,dikke kus je zusje!

• 12 December 2007 - 16:19

Maarten:

Gaaf man!!! Echt!!! Wacht in spanning op het volgende verhaal! R1 Sjaak is er niks bij!
    Xx Maarten

• 14 Januari 2008 - 21:45

Marja:

Ik krijg er ook zin in...
    wanneer ik jullie belevenissen lees
    veel plezier de komende tijd!!